AlaCoica's Blog

Zîmbeşte, viaţa e frumoasa!!!

Business (I)legal

Banu-ochiul dracului

„Caut parteneri de business în sfera businessului informaţional, activitate în oficiu, 20 -30 de ani, orar flexibil, venituri nelimitate” sau „Caut parteneri în afaceri, posibilităţi de a avea un venit bun şi stabil, instruire gratuită, orar flexibil”. Atrăgătoare anunţuri, nu? Cine nu vrea un venit bun, mai ales că nu se cere experienţă, nici studii superioare într-un domeniu sau altul, nu sînt necesare abilităţi speciale sau cunoaşterea de limbi străine.

Analizînd anunţurile din ultimile luni în ceea ce priveşte angajarea în cîmpul muncii am observat că cele mai importante cerinţe sînt: ambiţia, comunicabilitatea, responsabilitatea, disciplina şi seriozitatea.Iată spre exemplu un anunţ „ Invit la colaborare persoane hotărîte şi ambiţioase, care doresc să se realizeze”. Acestor cerinţe corespunde cel puţin jumătate din numărul populaţiei din Chişinău, şi totuşi, anunţurile sînt publicate şi în continuare sînt căutaţi noi colaboratori. Să fie oare din cauza lipsei forţei de muncă? Conform Biroului Naţional de statistică numărul şomerilor din Republica Moldova a crescut în ultimul timp, atunci care este cauza?

Motivul de ce este nevoie de atîţia colaboratori l-am aflat la una dintre întrunirile acestora. Acolo am auzit vorbindu-se intens despre sistemul MLM şi despre faptul că acestea nu reprezintă piramide financiare.Diferenţa dintre acestea două este că sistemul multilevel marketing se referă la o companie ce-şi promovază produsele spre consumatorii finali prin personal nesalarizat direct, adică pentru comercializarea de produse cel care vinde primeşte nemijlocit un procent oarecare, iar scopul principal al unei piramide este de a te convinge să dai voluntar o sumă de bani pe care ti-i ia iremediabil, ademenindu-te cu nişte venituri fabuloase.

Problema vizată este că în ultimul timp apar tot felul de piramide financiare mascate sub forma unor companii MLM sau, şi mai agravant este faptul că unele companii MLM au introdus în politica lor un element mascat de piramidă financiară – colectarea unor sume de bani la înrolare – ceea ce deja constituie o fraudă.Deci cu ce avem de-a face aici, cu multilevel marketing sau piramide financiare?

Cercetînd anunţurile am depistat trei companii cărora le aparţin majoritatea covîrşitoare a anunţurilor, două dintre care afirmă cu vehemenţă că sînt companii bazate pe sistemul MLM şi care se ocupă cu realizarea şi comercializarea produselor de întreţinere a sănătăţii şi frumuseţii. Ambele companii sînt globale şi au o experienţă de zeci de ani pe piaţă.

Subliniam mai devreme faptul că piramidele financiare pun accentul pe bani şi pe venituri foarte mari. Chiar de la prima întrunire „liderii” companiilor au prezentat avantajele şi mai puţin dezavantajele colaborării cu ei, punînd accentul pe bogăţia companiei şi pe posibilitatea unor cîştiguri fabuloase. Salariile despre care vorbea unul  dintre lideri aveau multe zerouri, vreo şase la număr, sumă care ar fi devenit reală în cazul colaborării şi realizării unui anumit număr de puncte şi respectiv avînd în subordine o altă piramidă formată cel puţin din 8 nivele.

Dacă presupunem că la fiecare nivel piramida se ramifică la trei, atunci pentru a atinge cele opt nivele trebuie cel putin 6561 de persoane să-şi înceapă activitatea în companie. Deci persoana din virful piramidei are de cîştigat de pe urma celor aflaţi la bază, spre deosebire de aceştia din urmă care nu pot avea venituri bune decît dacă şi ei la rîndul lor au în subordine cîteva mii de persoane. Să presupunem că fiecare din persoanele recrutate vor chema şi ele alte persoane, şi aşa mai departe, atunci la un moment dat piramida creşte incredibil de mult şi practic nu există atiţia oameni în toată ţara sau pe tot globul pentru a întretine pe termen lung piramida. Adevarul e ca puţini au de cîştigat de pe urma lor şi mult mai mulţi au de pierdut.

O companie veritabilă de multilevel marketing se axează întotdeauna pe vînzarea produselor prin reteaua de distribuitori, pe cind piramidele au în prim plan recrutarea de noi membri şi întreţinerea acesteia pe baza sumelor investite la semnarea contractelor de colaborare. In ceea ce priveste companiile de care vorbeam mai sus acest lucru nu este vizibil pronunţat.A fost doar subliniat faptul că este mai avantajos să recrutezi noi membri decît să comercializezi produse şi dacă ne referim la produse, atunci aceste companii se bazează mai mult pe asa-zisele produse exclisiviste, care în ciuda unor “super avantaje” , bonusuri si discounturi preţurile sînt destul de mari. De asemenea mi-au apărut semne de întrebare atunci cînd ne-au fost perezentate produsele care ar fi tratat cancerul şi SIDA…

Trecînd peste aceste detalii trebuie să subliniez faptul că liderii companiilor la întrunirile cărora am fost prezentă sînt adevaraţi profesionişti în domeniul psihologiei, cunosc foarte bine anumite metode de manipulare care de cele mai dese ori dau roade. Am observat acest lucru ascultînd o înregistrare realizata pe ascuns,evident, al unui discurs.Unul din momentele cruciale ale discursului a fost dupa vreo 15 minute în care a prezentat compania şi avantajele oferite de aceasta, cind, liderul acesteia, a început să spună ce trebuia să faci odata semnînd contractul cu ei. “Ce trebuie să faci? Important este ce nu trebuie să faci: nu trebuie să vinzi nimic, nu trebuie să convingi pe nimeni de nimic, nu trebuie sa te cerţi cu nimeni sau să impui pe cineva să facă ceva, nu trebuie să plateşti taxe sau să realizezi vreo muncă fizică. Tot ceea ce trebuie să faci este să spui lumii despre oportunităţile companiei noastre. Astfel te dezvolţi şi ai posibilitatea să îţi organizezi propria-ţi firmă.” Frumos discurs, cu accente puse tocmai unde trebuie ca să aibă un efect cît mai pronunţat, iar ţinind cont de de faptul că marea majoritate a posibililor colaboratori erau tineri şi neexperimentaţi care nu au nici cea mai vagă idée ce este multilevel marketing  sau piramidă financiară, putem afirma că un asemenea disurs are mari şanse de a-i convinge să se alature companiei.

În ciuda celor relatate mai sus au mai fost şi alte detalii care m-au facut să mă informez şi să aflu mai multe despre aceste forme de companii. Spre exemplu compania moldo-chineza  a organizat un concurs de selectare a potenţialilor “angajaţi” ce a constat din completarea unei anchete ce avea în prim plan determinarea predispoziţiei persoanei în cauză spre pragmatism sau sentimentalism şi spre marea mea mirare au trecut cei care sînt mai emotive , deci mai influienţabile.

Un alt detaliu ce m-a făcut să-mi pun semene de intrebare este că la finele primei întruniri liderul companiei a subliniat faptul că cei prezenţii nu trebie să spună nimănui unde a fost şi ce-au făcut, ce s-a spus acolo, pe motiv că aceştia înca nu au înţeles multe şi că ar trebui să nu spună nimanui pînă a doua zi cînd era programată  noua întrunire. Mi s-a părut destul de suspectă afirmaţia. În mod normal un angajator vrea ca un nou colaborator cînd vine deja să cunoască cîte ceva despre companie, să se informeze din surse proprii, iar aici a fost exact invers.

Cum spuneam mai sus companiile MLM ce practică business-ul legal nu trebuie să ceară anumite sume de bani la înrolare, totuşi aici s-a subliniat că la semnarea contractului e nevoie achitarea unei sume de bani. Să avem oare de-a face aici cu o piramida mascata???

17/11/2009 - Posted by | Uncategorized

4 comentarii »

  1. e primul business legal da?

    Comentariu de nastia | 18/11/2009 | Răspunde

  2. in Moldova toate businessurile is legale, doar ca piramida financiara le intrece pe toate la subiectul legalitate

    Comentariu de coicaala | 18/11/2009 | Răspunde

  3. interesant articol ,
    e multa psihologie in domeniul dat , si e demonstrat faptul ca oamenii pot fi manipulati …..
    cunosc persoane care s`au implicat in asa gen de „business „ , si care perdusera sume bunicele de bani …
    insa lumea care e dezamagita, cind vede pentru prima data asa ceva , crede ca s`a terminat saracia , si sunt gata sa imprumute , si sa semneze contractul ,

    ### nu spuneti la nimeni ce ati auzit aici ???woww , cit de evident este , ca si asta e o tecnica psihologica foarte bune , chiar nu simtiti ce emotii provoaca ?

    1, te face sa te giindesti atit intensiv , de ce nu ai voie sa spui
    2, incepi a`ti face planuri , si i`ti trec prin cap idei ca :: „ si daca e drept ?„…..
    Asta va actiona la maxim timp de 24 de ore gindindu`te …
    Manipulare ,Manipulare si iar Manipulare ….
    Societatea e prea slaba , putin informata …

    Comentariu de !gor | 19/11/2009 | Răspunde

  4. Off… Dai mare… Copilașu… Interesant, subiect de investigație serioasă, dar cu volumul tău, aș recomanda scrierea romanelor detective…😀🙂😀

    Comentariu de eduardbutnaru | 20/11/2009 | Răspunde


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: